O bezvýznamnosti jedince

10. června 2015 v 19:16 | KayW |  Výflusy, úvahy a všelijaký odpad
Tímto i já přihazuji kamínek, který se brzy ztratí v té hromadě štěrku článků, které se wikipedicky snaží definovat téma týdne, kterým je (pokud by si toho někdo nevšiml z názvů ostatních) "Malá kapka v obrovském oceánu". Jak je mým (zlo)zvykem, nasadím si při psaní brýle cynika, který veškerým sluníčkorůžovým zbloudilcům vezme veškeré iluze a bude je nutit zvedat prst ve zbytečných námitkách.



Tímto hodlám nařknout všechny, kteří se vyvyšují nad ty ostatní. Ať už je to z jakéhokoli důvodu. Ty, kteří tvrdí, že oni jsou ti jediní, kteří [nahodile doplňte dle znalosti svého okolí]. Udělal bych z těch lidí frontu. Volal si jednoho po druhým, aby se vyřval, proč je vlastně tak výjimečnej a jak je spásou pro celé lidstvo. Že by se mu měli ostatní klidit z cesty. A pak píchnu prstem do panensky neposkvrněného listu papíru. Se slovy: "Vidíš tuhle tečku?" Za předpokladu, že to nebude ten jediný z davu, kdo tu blbou neexistující tečku určitě vidí, budu pokračovat. "Ne? Tak asi takhle. Představ si tenhle papír jako existenci samotnou. Okno do nesmírné rozlehlosti reality, kosmíru a veškerého jsoucenstva. A někde tam daleko za těmi mlhovinami, galaxiemi, hvězdami, roji asteroidů a nespočtu planet, jsme my. Ne ty, ale my. Sedm miliard malých teček, které na tomhle papíru nevidíš. A pokud nevidíš tady sedm miliard teček, které teď vypadají pro vesmír tak bezvýznamně, vem si, jak bezvýznamný jsi pro něho ty." Sbohem a šáteček.

A pak vymejšlejte podobný filozofický otázky typu "Jaký je asi smysl mého kurva života?" Žádnej. A našeho? To sotva. Ano, připouštím, že naše bytí může mít smysl pro společnost. ale čím jdeme dál, tím více docházíme k závěru, že věci existují, jen aby existovaly. Nebo jakousi náhodou. Mravenčí dělnice se neptá, jaký je její smysl. Narodí se a maká pro svou královnu. Ale jaký je smysl jedné mravenčí dělnice pro lidskou společnost? A jaký má lidská práce vliv na fungování existence? Ať dokážeme ve svých bezvýznamných životech cokoliv, ve výsledku po nás zbyde jen hromádka prachu a dříve či později budeme zapomenuti. Částečně věřím, že život na naší planetě je jen šplouchanec Náhody v jinak mrtvém Prostoru, který časem zanikne. A hladina pak bude zase klidná.
Je blbost nadřazovat svůj druh nad ostatní organismy, protože stačí jen pár frikulínskejch bakterií, co zavolaj svoje kamarády a jdeme do kopru.

Takže doufám, že jsem zmařil něčí naivní naděje a zvýšil procento sebevražd, protože jste si uvědomili, že je vlastně lepší stát se výživou pro kytky, který na rozdíl od vás vypadaj hezky. A aspoň si mezi sebou netrhaj hlavy kvůli tomu, jestli byl lepší Ježíš, nebo Mohamed. Osobně je mi samotná existence nějak buřt. Budu tím proplouvat bez ambic, s vědomím, že jsem jen stéblo trávy na pestrobarevný louce, kterou brzo někdo pokosí, usuší a následně ty kupky sena zapálí. Protože tak to je.

Mor, kobylky a slzy novorozeňat, přeji.
 

9 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 10. června 2015 v 20:05 | Reagovat

tru

2 Kika Kika | E-mail | Web | 13. června 2015 v 21:51 | Reagovat

kdybych měla tolik očí co ten pán nalevo, určitě bych tu tečku viděla.. :-)

3 Xerodoth Sigmius Xerodoth Sigmius | E-mail | Web | 13. června 2015 v 22:26 | Reagovat

[2]: Ano, plus by tvé oči musely mít magickou moc proniknout skrze dvojrozměrnost papíru, do dalšího rozměru za ním. A mít schopnost zaostření několikanásobně silnější než Hubbleův teleskop. :D

4 spinam spinam | Web | 9. července 2015 v 14:18 | Reagovat

Moc dobrý článek - ráda jsem dočetla až do konce... Děkuji a souhlasím... Celý život je vlastně o ničem - celý život se člověk o něco snaží a pak to přijde celý v nicotu nicot... Proto je lepší nesnažit se vůbec o nic - nechat věci plynout - stejně je jedno, jak to dopadne...:-)

5 baruschkasf baruschkasf | E-mail | Web | 9. července 2015 v 14:28 | Reagovat

A protože vlastně všichni žijem nadarmo, můžem si ten život prostě jen užít :-)
Prostě jen využijem toho, že sama cesta je cíl :-)

6 spinam spinam | Web | 9. července 2015 v 14:43 | Reagovat

[5]: Jo - "i cesta může být cíl"...:-)

7 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 9. července 2015 v 15:09 | Reagovat

Já o tom v poslední době taky dost přemýšlela a dospěla jsem k podobnému závěru. Zjevně je to tady jen pouhý koloběh. Stejně, kolik lidí už umřelo? Víc, než kolik je živých. A život šel dál. Možná tu byli "ti významější", co do našeho světa něčím přispěli, ale i přes tu hromadu věcí v okolí je to naprostá titěrnost... takže celkem souhlasím..

8 Holoubek Holoubek | E-mail | Web | 9. července 2015 v 16:23 | Reagovat

Nějak si říkám, že k čemusi podobnému docházím ve svých úvahách vždy, když k tomuto tématu zabrousím. Proto nad ním raději nedumám často, neb se mi pak dostavují nutkavé pocity vlastní i celospolečenské marnosti...

[5]: Amen.

9 Molly Molly | Web | 9. července 2015 v 16:38 | Reagovat

*Potlesk*

Tak podobnýma úvahama trávim většinu těch osmi hodin každej den na brigádě.
Těch osmi hodin mýho života, který věnuju obrušování jakechsi částic bůhví do čeho, co si pak koupí někdo, kdo zase používá spoustu svýho času na vyrábění jinýho něčeho a tak dále...

Vyráběj a zemři -_-

10 Jana Jana | E-mail | Web | 9. července 2015 v 17:34 | Reagovat

Narodit se, rozmnožit se a umřít, co více si přát? Hm?

11 Peter Peter | E-mail | Web | 9. července 2015 v 17:40 | Reagovat

Článok pekný, toľko k tej krajšej časti môjho komentáru.

Všetci umrieme, všetci sme vlastne zbytoční, veď je nás tu sedem miliárd len v tejto chvíli, nehovoriac o tom, koľko ľudí tu už nie je, alebo koľko ich ešte príde. Z takéhoto "dlhodobejšieho" hľadiska máš pravdu, no na druhú stranu si s tebou dovolím plne nesúhlasiť. Robíš si doslova prdel z ľudí, ktorí o sebe tvrdia, že sú výnimoční, prípadne by výnimočnými chceli byť, no nie je to dobré, že sú aj takí ľudia? Veď kým nejako neobmedzujú teba, tak kde je problém? Ide o to, že ak nemá takýto "výnimočný" človke v hlavičke nakakané, tak má ambície a ciele, ktoré chce splniť a možno aj preto sa väčšina snaží vyvyšovať nad ostatných, lebo vidí niektoré tie stratené existencie, ktoré si vychodia vysokú školu (všetky tri stupne ideálne) a potom idú pracovať niekde, kde sa dá dobre zarobiť a potom, po zvyšok svojho života chodia do tje istej práce deň čo deň a sťažujú sa a nadávajú na celý svet a nič pre nich nie je dobré.. Vsadili na istotu, ktorú možno majú, no väčšinou nie sú vôbec šťastní..

Ide teda o to, že je strašne veľa tých výnimočných, ktorí potom dostanú tvrdé lekcie od života a až potom sa spamätajú, že všetko čo majú je len ich sebeckosť a ten prekvitajúci egoizmus. Sú však aj tí, ktorí to myslia naozaj vážne a sú zmierení s faktom, že sa na nich aj tak zabudne ako na každého iného, no aj napriek tomu chcú žiť iný život a nebyť len ďalším v rade ľudí, ktorí už čakajú, kedy tento ich mizerný život skončí.. :)

12 DRAK DRAK | Web | 9. července 2015 v 18:03 | Reagovat

hezký blábol, předpokládám, že jde jen o cílenou provokaci. jinak by z něho museli mít obrovskou radost komunisti, jelikož ti vyřvávali, že jedinec je nic. a běda, kdo se snažil vybočit. a srovnávat lidi s mravenci...další šprým a nebo blábol? co takhle příště napsat něco na úrovni? ale možná na to nemáš ;-)

13 ssss ssss | 9. července 2015 v 18:23 | Reagovat

Mno, je to celkem pravda, ale kdyby jsme byli nic, což tedy jsme, kdybychom se nesnažili, pak bychom žili tak, jako lidé před naším letopočtem.... Takže, k něčemu naše snaha dobrá je, posunujeme se výš a výš, i když někdy děláme kroky zpátky ... :-P  :-D

14 CAH CAH | 9. července 2015 v 18:26 | Reagovat

Ten mimozemšťan nalevo strhává mojí soustředěnost na text ! Ale k věci,potlesk, právě jsi přišel na něco,na něco...Na tupý výplod tvého mozku 8-)

15 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 9. července 2015 v 19:51 | Reagovat

Četl jsi "Vzpouru davů" od Gasseta? Tam je něco takového pojednáno, že davový jedinec o sobě nikdy nezapochybuje a domnívá se, že je jedinečný.
S tvým článkem souhlasím a jsem připravena být jednou zapomenuta.

16 Lenin Lenin | Web | 9. července 2015 v 21:09 | Reagovat

Život má smysl. Jeho cílem je zreprodukovat se a zemřít. Člověk to vidí všude kolem sebe. Rostliny, živočichové, všichni se reprodukují a pak prostě jednoho dne zdechnou. Nic víc za životem nestojí, proto je zbytečné hledat v něm cokoliv jiného... Z toho pramení akorát zklamání. :)

17 mangold mangold | 9. července 2015 v 21:17 | Reagovat

"kdoví, zda právě ti nejlepší nezmizeli beze stopy. Semeno máku se uchytí všude, a když se na nás za letního dne snese neštěstí jako nenadálý příval sněhu, nepřejem si nic než být zapomenuti." ...Brown.

Pomyslně si Tě hážu do oblíbených.

18 Xerodoth Sigmius Xerodoth Sigmius | E-mail | Web | 9. července 2015 v 21:58 | Reagovat

[11]: Z hlediska společnisti, ano, máš pravdu. Ale mé osobě zkrátka nějak zachutnalo to absolutně objektivní hledisko.

[12]: Vážený jedinče, jste mi krásným příkladem toho, jak strašně vážně se lidé berou. Jak se snaží přisuzovat si hlavní roli na divadelních prknech existence. Člověka bych stejně jako k mravčnci mohl přirovnat k atomu. Ale mravenci jsou nám blíže. Navíc narozdíl od komunistů, jejichž příklad je dle všeho oblíbený,já toto přirovnání nepoužívám jako nástroj moci, abych ukázal, kde je jejich,místo, ale abych poukázal na zbytečnost lidského konání z objektivního hlediska. Lidé by se neměli nadřazovat nad ostatní organismy. Jsou stejně sobečtí jako jakákoliv jiná živá bytost, jen to mohou ukazovat ve větším měřítku. To je věc,co mne štve. Každopádně, rád bych na to viděl Váš intligentní pohled.

[13]: Na stromech nám bylo fajn a aspoň jsme neudělali takovej binec se světem.

[14]: Takových tupostí jsou tam miliardy. A neboj, neošidím Tě o jedinou.

[15]: Nečetl, až budu mítbstálejší net, vyhledám.

[16]: To mi ani nepřijde jako smysl. Je to sobecká snaha o přežití. Přirozenost. Ale k podobnému stanovisku jsem kdysi taky došel. Jsem multiidealista, takže dokážu věřit stovce protichůdným tvrzením najednou.

[17]: Díky-sai.

19 soul-underground soul-underground | Web | 9. července 2015 v 23:17 | Reagovat

To je mi poraženecká úvaha. Důležitý je, aby život měl smysl pro tebe ne? :D Život je rozpínavý, agresivní a žádné peříčko. Buď se na to koukej ta jak si to napsal, nebo uplatni svojí vůli a zkus žít tak jak chceš.

20 Ančísek Ančísek | Web | 9. července 2015 v 23:30 | Reagovat

Kdyby mi nebylo tohle zrnko písku v obří poušti jménem internet buřt, asi bych prohodila něco pro jeho ocenění...

Ne, zcela vážně. Tahle tvoje úvaha a styl psaní mě zaujaly natolik, že se sem snad budu se sentimentem a slzou v oku vracet. Pokud se tedy nesetkám s nějakým tím frikulínem a spol. ???  O_O  :-D  :D  :D  :-)  ;-)

21 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 10. července 2015 v 7:17 | Reagovat

Asi žiješ prázdný život. To je smutné....

22 shira-elizabeth shira-elizabeth | E-mail | Web | 10. července 2015 v 9:02 | Reagovat

Všeobecný smysl života rozhodně není.. To je tak maximálně ta pouhá existence. Ale když si člověk najde nějaký svůj, kterým mě neobtěžuje, tak ať.

23 Maitter z Creepfellu Maitter z Creepfellu | 28. července 2015 v 0:35 | Reagovat

Slzy novorozeňat jsou fajn, ale chybí mi fusekle.
Kam jsi u všech pekel zahrabal fusekle?
Jinak vyznávám to, co popisuješ, pak přesný opak tvé "naděje ničící zprávy veškerenstvu" a ještě několik dalších paskvilů. Kolize těchto ideí kupodivu nejsou příliš masakroidní a mohou klíčit v jedný hlavě.

24 Astaer Astaer | E-mail | Web | 23. listopadu 2015 v 19:27 | Reagovat

Souhlasím, že samotný člověk by se neměl vyvyšovat a považovat za něco výjimečného nad ostatními.

Je škoda, že se článek víc nezamýšlí nad tím smyslem lidské existence. Přece jen jsou tam určité náznaky, i když nesprávně užité. Např. nesrovnával bych tak docela člověka s mravenčí dělnicí. Ale zásadní je povšimnout si naopak rozdílu v konání. Mravenec se neptá na smysl své existence. Mravenec jedná sice účelně, ale neví, proč tak jedná, nemá rozum. Člověk naopak jedná účelně a ví proč. A také se ptá po smyslu svého bytí.

A pak také - náhoda neexistuje, matematicky prokázáno. Tak ani věci nejsou zde náhodně, ale naopak mají svůj daný účel ve složitém světě, i ten mravenec. Ale jak může jednat nerozumný tvor podle daného řádu, když o tom řádu ani neví? Člověk řád ve světě může pozorovat. Ale kde se ten řád vzal, když člověk je jediný rozumný tvor na planetě, a přitom ten řád nevymyslel a neustanovil?

25 Xerodoth Sigmius Xerodoth Sigmius | E-mail | Web | 23. listopadu 2015 v 20:29 | Reagovat

[24]: Své mravenčí srovnání jsem už mám dojem někde tady řešil. Ale takhle. Pokud je tvůj pohled na mravence takový, jaký by asi byl pohled nezaujatého pozorovatele, který by pozoroval lidi a měl o tolik vyšší inteligenci nad námi, jako mi nad mravenci? Myslím, že by došel k podobnému názoru a moc se tím nezabýval.
Lidskou vlastností je, jak jsem říkal asi tisíckrát, přisuzovat si příliš velkou roli na divadelních prknech Existence. A pro jednu věc, pro zvířata absolutně přirozenou, vymyslí sto tisí názvů, aby se od nich odlišili.

Matematiku vymysleli lidé na základě pozorování věcí. Stejně jako čas. Protože nedokážou přijmout fakt, že věci se prostě dějí, tudíž potřebují ke každé věci vysvětlení, formičku a šuplík, do které to zasunout. A proto vymýšlejí smysly. A jsme u smyslu života, který podle mě neexistuje. Protože na to jsme příliš nepatrní, v porovnání s vesmírným nekonečnem, pro jehož fungování nic neděláme, pokud nevědomky neucpáváme díry, které by ho mohly zničit. Pak je tu ovšem další otázka vytvářející metafyzický nekonečný kruh. Jaký smysl má sakra vesmír a existuje něco, co je v porovnáním s ním tak velké jako my s Vesmírem? Damn, asi jsem napsal další článek do komentáře. Mám dost.

26 Astaer Astaer | E-mail | Web | 23. listopadu 2015 v 22:39 | Reagovat

[25]:Především závěr mého předchozího komentáře měl vést k zamyšlení, že zde musí být Bytost, která stojí za celým řádem, který je jak na Zemi, tak v celém vesmíru. Bytost, která má absolutní kladné vlastnosti. A tím padá jakýkoliv význam závislého člověka.

Co je důležité na matematice? Je to exaktní věda, podává přesné výsledky. Proto když je výsledek správný, je nezměnitelný. Proto je tak skvělá. :-)
Matematiku asi vnímáte jako jen nástroj na popis, který si vymysleli lidé. Ovšem jedná se o popis skutečnosti. Ale řekněte, co bylo dřív? Samotná skutečnost, která je matematicky popsatelná, nebo matematický popis? Zrovna tak u času. Můžeme říct, že míry času, které používáme, jsme si vypočítali (z pozorování průběhu roku, dne...). Ale znamená to, že by bez toho čas neexistoval?

Nevím, proč máte něco proti tomu, že člověk touží poznávat věci, a proto je zkoumá a popisuje a dává jim názvy, aby se v tom vyznal a učinil ve svém poznávání nějaký řád.
Na závěr se ptáte po smyslu vesmíru. Ale nemyslíte, že nejprve bychom měli zkoumat smysl lidského života, tedy to nám nejvlastnější, a až pak to ostatní?

27 Xerodoth Sigmius Xerodoth Sigmius | E-mail | Web | 23. listopadu 2015 v 23:04 | Reagovat

[26]: Nepopírám existenci Bytosti, považuji ale za nevděčné ji pojmenovávat... nebo jí přisuzovat lidské vlastnosti, protože by nebyla odrazem lidí, ale lidé odrazem jejím (byla-li by stvořitelem), tedy jsou pochody, které lidský mozek není schopen pojmout. "Kladný" je subjektvní pojem, který z objektivního hlediska neexistuje.

Výsledek je správný pouze na základě vnějšího pozorování, realita je ovšem proměnlivá. Vymyká se lidem, je neovladatelná a lidé ignorují věci, které jsou pro ně iracionální. Napadá mne, že původně bylo hlavním polem náboženství, které nahradila věda. Myslím, že časem přijde něco, co přeroste vědu a lidé zjistí, že se (opět) pletli. Protože (ano, opakuju se), jsou příliš malí a dívají se na věci pouze v rozměrech, které jsou jim dány (dále už se noříme do cokdybysmu). Čas je těžce lokální záležitost, která potřebuje bod A a bod B, bez něj neexistuje. Vyhodíme člověka do vzduchoprázdna a čas se stává bezvýznamným.

A já zkrátka v ty smysly nevěřím. Nehledám je. K životu nepotřebuju smysl a cíl. Protože ve výsledku to k ničemu nevede. Člověk potřebuje víru v něco, aby mohl žít. Ale to, že v něco věříme, neznamená, že to existuje. Jsou to jen berličky podpírající animální potřeby reprodukce, jaké mají ostatní tvorové. My jsme k tomu všemu jen vyevolvovali a začali se zbytečně ptát. A jednou se budeme muset smířit s tím, že odpověď není. Že věci se prostě dějí v řetězové reakci, která se větví od prvopočátečního bodu. A tady bych mohl zase zaplout k tomu, že jsme touto reakcí pouze ovlivňováni, máme jeden pevný směr a svobodná vůle a rozodování jsou jen iluze. Ale nechci tím už moc plácat komentáře. Tyto rozhovory jsem už vedl ve článcích a na případnou externí flamewar mám v menu kontakty.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama