Jak psát jako Moffat

8. července 2014 v 18:20 | KayW |  Výflusy, úvahy a všelijaký odpad
Steven Moffat je jedna z nejnenáviděnějších osobností britské popkultury v poli seriálů. Je znám hlavně jako showrunner a scénárista seriálů Doctor Who, Jekyll a Sherlock. Pravdou je, že i přes to, jak ho lidé nesnášejí za to, co dělá postavám, na rozdíl od některých jiných scénáristů, on dokáže překvapit. Ale i v jeho pracech se opakuje jistý vzorec a prvky, které by se daly nazvat moffatismy. Takže jak na to? Budu vycházet hlavně ze seriálů výše zmíněných. Je jich ve skutečnosti o něco více, ale to jsou starší díla, která nemám nakoukaná. Jo a budu vděčný za jakékoliv připomínky.



1. Hlavní postava

Okej. Vyndejte nějakou klasickou knihu a ukradněte její hlavní postavu (nebo se jí pouze inspirujte) a zasaďte jí do moderní doby (i když je to v poslední době nějakej moderní trend). Musí to být génius, nebo někdo, s nějakou schopností. Kudrnáč (Sherlock, Jekyll...hmeh), buďto přehnaný introvert a asociál, co se neumí chovat mezi lidmi, nebo totální extrovert...který se taky neumí chovat k lidem. Mezi těmihle věcmi se hodně pendlujte. Hlavně nedovolte divákovi/čtenáři, aby se dozvěděl celou historii postavy. Alespoň ne do tří čtvrtin vašeho díla. A pokud si vaše postava myslí, že o své minulosti ví všechno, vyveďte ji z omylu. Jo, a pojmenujte po ní celej seriál.

2. Poskok

Většina seriálů, které Moffat má na povel, jsou o společenství několika postav. Většinou se vyznačují až přehnanou loajalitou. Ano, loajalitou, ale ne poslušností. I ty nejuťáplejší mají vlastní hlavu a jdou proti rozkazům. A i přes veškerou věrnost jdou často přímo proti hlavní postavě a vysekávají jí ze všech jejích problémů. Často je poskok v podstatě tou nejhlavnější postavou celého děje, i když jste všichni zaměření na tu, jenž je popsaná v prvním bodě.

3. Nemesis

Zatím nic, co by se lišilo od ostatních autorů? Ne, že by se nic nového vymyslet nedalo, ale lidi mají rádi určité vzorce. Do role hlavního záporáka jsou stavění géniové na úrovni hlavní postavy, jen s rozsáhlejším polem působnosti. Buďto celé korporace, nebo jedinci, co hýbou s ostatními. Ale ono se z těch absolutné záporných korporací většinou vyklube o něco méně záporná, co se jen snaží ochránit ostatní před Hlavní postavou, protože se bojí jejího vlivu na společnost. Nebo jsou to vyšinutí magoři, co mají peníze a technologii. Samozřejmě, nevykecejte je hned. Musíte drobečkovat, ale nikdy nevyzradit úplně všechno. Tím si nabalíte diváky, kteří vás budou sledovat dál.

Tohle sestavení bylo jednoduché. Je to takové mile klasické, teď jde o to, si s tím pohrát.

4. Postava, která zemře

Vytvořte postavu. Ale ne ledajakou. Musíte vědět, že si jí čtenáři a divácí oblíbí. Může to být klidně zvíře, nebo výše zmíněný poskok. Hlavní je, aby po většinu (mini)série provázela Hlavní postavu, nebo se objevovala v ději dost často, aby zaujala a byla zamilovatelná. Máte ji? Tak ji zabijte ve chvíli, kdy je to nejméně vhodné. Tím naserete hodně lidí, což vás (možná) uspokojí. Zabijte ji, a to nenávratně, pokud nejde o Hlavní postavu. Ta se vrací pokaždé. Buď finguje smrt, regeneruje se, nebo prostě záhadně přežije. Jen to nepřehánějte se zabíjením kladných postav, nejsme u Martina na dvorečku.

5. Postava, která změní stranu/hraje na obě strany/je na druhé straně

Alespoň jedna z hlavních postav, nebo postav často se vyskytujících, musí být zmrd. Ale tajnej zmrd. Nebude vysloveně oblíbená, jen taková nenápadná, ničím nezaujatelná. Prostě se tam jen tak bude plácat...a tradá. Ve skutečnosti, i když by vás to ani ve snu nenapadlo, je buď celou dobu proti Hlavní postavě a Poskokovi, nebo se brzy stane jedním ze záporáků. Ono to tak bývá, že všechny postavy, krom hlavních, jsou vlastně podplacené a pracují pro Nemesis.

6. Scény během scén odhalené později

Většinou jde o nenápadné úkony, které jsou prováděny za nějakým účelem, ale nejsou odhaleny přímo při jejich průběhu. Nikdo si jich nevšimne, nebo jsou utajeny do chvíle, dokud se jejich účel plně neprovalí. Tada, klasik. Hlavně v Sherlockovi teda.

7. Nebojte se přehánět


Ale v rozumné míře. Takové té snadno uvěřitelné. Váš hrdina není stavěný na to, aby přežil nějaké přehnaně akční skoky ze závratných výšek, ale pár těch kulek přece jen schytat může. Ale on se z toho prostě vyseká, protože je génius a ví, jak se chovat v dané situaci. Ale hlavně vymýšlejte nějaké super technologie. A používejte hodně technických termínů, kterým budou rozumět akorát nerdi. Nejlépe si pro ně vyhraďte jednu postavu, která umí mluvit hodně rychle.

8. Komplikujte storylajnu

Příběh si vesele směřuje k jistému cíli. A nebo ne? Zde je nutno vyhnout se klišé, zahnat postavy do kouta a odhalit něco šokézního. Z minulosti Hlavní postavy, nebo jakákoliv fakta, která děj posunou trochu jiným směrem. Navíc je dobré přidat ještě minimálně další dějovou linii, která na první pohled určitě má něco společného s tou hlavní, ale publikum ještě dlouhou dobu nebude vědět co, dokud je to nepraští do obličeje.

9. Lžete

Hlavní je, aby si divák/čtenář byl jistý, že má před sebou nezvratitelná fakta. Musíte ho od začátku krmit nějakou myšlenkou. A pak mu jí vzít, jako děcku lízátko. Je jedno jak, hlavně si po sobě ukliďte bordel a racionálně to vysvětlete. Nejlépe, ať to raní city publika, které se pak přelepí nějakou chatrnou náplastí. Ale musíte lhát. Pokud děláte něco na pokračování, nechávejte mezi tím dlouhé mezery, klaďte falešné stopy o dalších dílech. Publikum nesmí mít pravdu. Alespoň jeho většina. Používejte snové sekvence, ale tak dlouhé, aby vznikl dojem, že jsou neodstranitelnou součástí děje.

10. Otevřené konce dílů/sérií

Pokud nepíšete jeden příběh, ale více navazujících (respektive jeden rozkouskouvaný), musíte si diváky udržet. Proto nikdy neuzavírejte děj, i když je hlavní problém vyřešen. Odhalte půlku věci na konci jednoho dílu, a v dalším díle odhalte jeho osminu. Jak bylo řečeno, divák nikdy nesmí vědět všechno, nebo si to pouze musí myslet.

Co se mi nelíbí na Moffatově tvorbě je fakt, že pokud jde o trošku rozsáhlejší sérii, její hlavní problém je zejména řešen pouze v prvním a posledním díle, ve zbytku se dost drobečkuje a hlavního problému se děj pouze dotýká (i když Jekyll to má trochu jinak). Postavy si vesele řeší problémy ostatních, a i když jsou částečně nakonec spojené s tím, co se odehrává v hlavní linii, pořád toho nevíme moc. Na druhou stranu je někdy fakt, že pan Květák i z těch pro nás nepodstatných věcí, které přehlížíme (a ten hajzl to ví!) udělá klíčové řešení. Z toho vyplývá další fakt -> 11. Pokuste se odlákat pozornost stranou.

Dobrá, neříkám, že tohohle vzoru se nedrží spousta jiných autorů. Ale u Moffata mi to přijde prostě tak nějak výrazné. Možná vám výše uvedený text pomůže příště předvídat děj, čímž vám pomůže se psychicky bránit proti tomu, co se má stát. Nebo díky němu vaše příběhy trochu zezmrdovatí. těžko říct.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Borůvka Borůvka | Web | 16. července 2014 v 14:39 | Reagovat

Miluju Doctora i Sherlocka a tohle dost sedí, i když trochu jinak. Chci říct, Sherlock v první sérii neřeší příběh jako takový, vidíme jen jednotlivé případy. A u Doctora mi zase to rozdrobečkování nevadí, protože to na sebe nenavazuje, ale přesto je to propojené. :-D

2 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 22. července 2014 v 13:32 | Reagovat

At' si všichni povídaj, co chtěj. Já Doktora miluju! I se všema nedostatkama, jako ne, že nejsou. Přesně, jak řikáš...

3 Em Zet Em Zet | Web | 19. srpna 2014 v 13:16 | Reagovat

Bože, to je geniální. O_O Toho Moffata sice neznám, ale Doctor Who a Sherlock jsou pro mě známou a hodně oblíbenou firmou. I tak se mi tvůj článek líbil. :D Je to vtipné, dobře se to čte a skoro u každého bodu jsem si představila scénu z výše uvedených seriálů. Klobouk dolů. Tohle taky musím dát do výběru na Blogosvět, kéž by si to přečetlo hodně lidí. :-)

4 K. K. | E-mail | Web | 25. srpna 2014 v 11:42 | Reagovat

Zdravím!
Tento Tvůj článek byl zařazen do výběru toho nejlepšího ze světa blogů na http://blogosvet.blog.cz!
Do chodu Blogosvěta se můžeš zapojit i Ty – doporuč zajímavé články, které nám unikly (můžou být i Tvé vlastní) nebo objev nové autory. Hezky den! :)

5 zuzri zuzri | Web | 26. ledna 2017 v 0:30 | Reagovat

Naprosto přesně popsaná Moffatova tvorba... On se u toho psaní asi neskutečně baví ale pokaždé to odskáče celý fandom, ať už Sherlocka nebo Doctora Who...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama